U bent hier
Blog
Missie, visie en strategie:
Makkelijker keuzes maken
10 juni 2015 door Marion Schaap - MijnBedrijfsanalist.nl
Je zou denken, dat het management van elk bedrijf weet waarom ze bestaan, wat hun doel is en hoe ze dat doel denken te bereiken. De conclusie, die ik nu trek na mijn jaren als interimmer, is heel triest: Vaak weten directies niet wat het doel is! Weten ze dan niet waarom het bedrijf is opgericht? Natuurlijk wel. Maar inmiddels zijn we tig jaar later en meestal is de positie van het bedrijf in de markt of de markt zelf enorm veranderd. Is de ondernemer vertrokken en wordt het bedrijf geleid door managers.
Wat betekent dit voor de dochteronderneming, business unit, of afdeling? Analyses en onderzoeken worden opgestart. Mooie rapporten opgemaakt. Maar dan moeten het management een doel bepalen. Er moeten knopen worden doorgehakt. Een eenduidig besluit nemen. Lastig. Dat houdt namelijk ook in dat er keuzes gemaakt moeten worden. Waarom dit belangrijk is?